fredag 16 september 2011

Tummen ur röven

Denna vecka har jag sannerligen fått tummen ur röven. Vilket är mer än vad man kan säga om min före detta arbetsgivare Emmaus Björkå som inte bara har missat att sjukanmäla mig i juli (det kan eventuellt ha blivit av den här fredagen) utan även misslyckats kapitalt med att skicka hem ett arbetsintyg. Jag bad om det samma dag jag slutade men det är klart, två veckor kan ju susa förbi med blixtens hastighet. Inte heller har informationen om hur lönen för min bidragsantällning fungerar förmedlats så det ska bli mäkta intressant att se vad lönekuvertet innehåller denna månaden.

Mer om detta efter den 25:e tills dess är det oliiidligt spännande.

Jag har även avnjutit en härlig sammankomst hos Arbetsförmedlingen. Det var jag och fyra andra utförsäkrade kvinnor. Vi har alla arbetstränat olika länge och nu ska vi slussas till nästa arbetsträning som i slutänden ska leda till ett jobb. Det låter ju fint men i praktiken kan en arbetsgivare ta in folk på arbetsträning och sedan ska beklagande på huvudet och säga att: tyvärr går det inte att anställa. Mina olyckssystrar hade lastat av pallar på ICA och Coop, arbetat i skolkök och på kontor, utfört arbete gratis i flera månader bara för att sedan spottas ut när det börjar glunkas om anställning.

I jämförelse med dem har jag sluppit väldigt lindrigt undan. Jag fick ju faktiskt ett år anställning. Alltså jag fick lön när jag arbetade, något som snart ska in på listan över fridlysta föremål.

Det ska naturligtvis inte fungera såhär. Det är så det brukar heta. Vi som arbetstränar ska inte utföra nödvändiga uppgifter, i så fall ska arbetsgivaren anställa. Men vem kollar? Jag bad AF om uppföljning flera gånger under min tid på Emmaus. Ingen svarade, ingen kom. Vem stoppar Ica eller Coop från att göra samma smutsiga deal med nästa utförsäkrade som måste tacka ja till anvisad plats eller bli av med sin inkomst. Arbetsförmedlingen gör det inte och facket hästesover som vanligt.
Vad denna flodvåg av gratis/kraftigt rabatterad arbetskraft har för inverkan på lönenivåerna behöver man inte vara raketkirurg för att räkna ut.

Ja det var ett helsjukt möte på AF som det ofta är, höjdpunkten levererades dock av en f.d. undersköterska.
Handläggaren säger: Om man tänker i större perspektiv kan ju till exempel en undersköterska passa bra på en hudvårdssalong.
Undersköterskan: Ja eller hur, för det är ju exakt samma som att man ha torkat skit i 14 år.
Ridå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar