måndag 14 mars 2011

Måbrajävlar


Hej jag heter Bernt och jag handlar bara ekolooogiskt.


En facebookgrupp som stör mig jävligt mycket är Dyrare mat NU!
Ja jag hänger mycket på Facebook men det är till antalet världens tredje största land så vad som sägs där spelar roll.
Gruppens syfte är någonstans gott. Det krävs ingen raketkirurg direkt för att fatta att det är sjukt att maten jag äter är mer berest än jag. Eller att ekologiskt producerad mat är bättre för natur och människa än ologiskt producerad.
Men perspektiv människor goddamit!

Jag har levt på bidrag i åtta år och ett stort jävla problem är maten. Pengarna räcker inte och det är inte en moralisk fråga som får mig att välja det billigaste kaffet eller de mystiska morötterna som aldrig ruttnar.
Jag vill väl för fan också äta giftfri nyttig mat men jag har inte haft råd. Hade jag ätit ekologiskt och rättvisemärkt hade jag haft mat i en vecka och svultit tre.
Men det här handlar inte om mig, skit i mig, det här handlar om alla som lever på små marginaler och vi är rätt jävla många. Med alliansens hjälp blir vi allt fler.

Alltså istället för att kräva en kollektiv lösning på matsvineriet är det konsumenten, längst bort i kedjan med minst inflytande som ska stå för notan. Men hej liberal.

Vill vi göra något för miljö och människa, kräv att momsen ska bort på ekologisk mat. Så kanske alla kunde handla nyttigt och inte bara måbrajävlar med rejäla plånböcker och näsan i vädret.

Eller varför inte gå helt bananas. Kräv gratis livsmedel. Vad är det för ett sjukt samhälle där vi ska betala för att inte svälta ihjäl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar