söndag 26 september 2010

Men sluta


Sluta pissa i trappan! Det är asäckligt! Jag känner mig som ett kristdemokratiskt medborgargarde. Det är en tidsfråga innan jag ropar på fler poliser och högre staket.
Närå.

Men straffet för att bo i ett fattigt område är att missbruket får så mycket konsekvenser. Bodde jag i Victoria Park så inbillar jag mig att jag inte skulle vara lika påverkad av att grannen fular i sig läkarsprit och Grönstedts eller vad i all världen överklassen kan tänkas ha för favoritdrog. Men här blir det en annan grej.

Missbruk är väldigt demokratiskt och rör sig i alla samhällsklasser. Men är du fattig går det utför i ett huj.
Jag tror aldrig jag skulle trivas i Victoria Park.
Jag är dessutom väldigt säker på att dom inte skulle släppa in mig.
Däremot är det ett ett tydligt exempel på vad nyliberala Sverige har för människosyn. Har du pengar kan du köpa dig tillräckligt höga murar. Är du fattig får du finna dig i sprutor i sandlådan och pundare som står och rycker i din cykel.

Det här är inget hatinlägg mot knarkare. Jag är själv inte guds bästa barn. Har aldrig varit. Jag fattar nog att det är dom som lider mest.
Okej jag kanske får min cykel snodd men jag behöver inte leva hela mitt liv i förnedring.

Jag kan också flytta härifrån. Det kommer jag göra förr eller senare. Den möjligheten har inte alla.
Det handlar ju i slutänden om det det alltid handlar om.
Pengarna.
Pengarna forsar i ett rasande tempo från gemensamt ägande till privat. Glöm missbruksvård. Glöm vård överhuvudtaget. Rädde sig den som kan och den som inte kan får stilla ruttna bort i ghettot medan bättre bemedlade köper RUT för att få ihop livspusslet.

1 kommentar: