onsdag 26 januari 2011

Nätmobbing

Jag råkade titta på något debattprogram på TV. Ett rent misstag jag klippte gardiner och det var på i bakgrunden eftersom jag har en sån fantastisk känsla för multitasking.
Anyways.
Kanske SVT Debatt jag vet inte så noga. Där skulle de i alla fall diskutera nätmobbing. Men innan dess skulle de diskutera terrorismen och Snorbobban Åkesson fick leka viktig så jag var tvungen att stänga av.
Jag missade alltså de spännande slutsatserna om nätmobbing men Aschberg var inblandad och det brukar ju borga för saklighet och god kvalitet.

Men jag tänker såhär. Mobbing är när någon kränks helt utan anledning. Till exempel en skolelev eller någon på ett jobb.
Men när folk, kommenterar en blogg, you-tubeklipp, artikel eller annat offentligt utspel så är det helt enkelt otrevligt formulerade kommentarer. Det kan vara kränkande och osakligt och hur illa som helst men jag tycker inte det är mobbing. Jag tror folk pratar så. Anonymiteten ger folk möjligheter att vara vad som helst. Tro mig jag har varit på massa dejtingsiter, jag vet. Det låter illa men det är kanske bara för att de som nu tas upp som ett jätteproblem och kallas nätmobbing drabbar personer som är vana att få mer finputsad kritik. Oåtkomliga för alla som inte kan skriva en debattartikel.
Alltså, om någon skriver att jag är en jävla idiot som borde skinnflås och hängas upp på stadsporten som en kommentar till ett blogginlägg så är det förvisso otrevligt men inte mobbing.
Däremot om folk börjar skicka medelanden till mig på Facebook så är det det. Men det är mobbing som använder nätet inte en specifik sorts mobbing. Att nätet skulle vara skiljt från övriga verkligheten är absurt. Alltså menar jag att nätmobbing är ett hittepå. Ett piffigt ord såsom nakenshock. Det låter bra på löpsedlarna men betyder ingenting.
Nu menar jag inte alls det inte är allvarligt när någon kränks och hotas över nätet. Det tycker jag. Det är förjävligt.
Men det är inte samma sak när en 14-åring inte vågar öppna sin mail som när en bloggare får motta åsikter hen inte gillar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar