söndag 20 juni 2010

Donken svarar


För en kort tid sen blev jag typ vegetarian. Typ som i occationaly I slip men jag lagar vegetariskt och väljer vegalternativet när jag äter ute.

Sålunda utsattes jag för några veckor sedan för Mc Donalds vegetariska burgare. Alltså mi gaaaad! En synnerligen smaklös och tråkig historia. Tänk er ungdomshusets punkgryta fast utan kryddor och friterad. Eftersom jag gillar att ställa folk till svars mailade jag Mac himself för att reda ut ett och annat. Och så är jag lite störig. Detta skrev jag:

"Hej

Jag undrar lite hur ni tänkte när ni skapade er vegetariska burgare Mc Bean? Finns det ett särskilt skäl till hela bönor istället för malda eller alternativ av soja/quorn.
Den är även ganska smaklös vilket är konstigt då era kötthamburgare är smakrika och av god kvalitet.

Tacksam för svar"

Okej jag ljög lite,deras burgare är generellt rätt äckliga men detta var ju något i hästväg och jag ville inte göra tjejen på kundtjänst lessen. I alla fall fick jag svaret:

"Hej!

Tack för ditt mail. Vi har arbetat länge för att utveckla en bra och näringsriktig vegetarisk produkt, som tilltalar inte bara vegetarianer och veganer utan alla våra gäster. Det känns bra att vi nu kan tillfredsställa dom som vill blanda kött med grönt. Dessutom är McDonald’s en spegel av samhället, där det praktiskt taget är ett krav med vegetariska alternativ bland restauranger.

2007 lanserades vår nya vegetariska burgare McBean på samtliga restauranger i Sverige. Produkten är en bön-burgare gjord på bl a kidneybönor och canellinibönor och serveras med fullkornsbröd, McFeastsås utan ägg, sallad, färsk lök och tomat.

McBean är enligt oss en smakrik och kryddig produkt! Vi tagit fram den tillsammans med Vegetariska föreningen för att försäkra oss om att den både ska smaka riktigt bra och vara helt vegetarisk. Dessutom har vi lyssnat mycket på alla de gäster som har hört av sig beträffande vår förra vegetariska produkt McGarden, och som inte tyckte att den smakade tillräckligt mycket.

Men det var tråkigt att höra att du upplever att McBean inte alls uppfyller det som vi förväntat oss av den. jag kommer att ta dina synpunkter till vårt produktutvecklar-team."


Ja så nu väntar jag såklart med spänning på att en ny och helsmarrig burgare ska dyka upp. Jag tror iofs att ett proglem för Donkens är att dom tror att vegetarianer vill vara hälsosamma. Folk blir väl vegetarianer av många olika skäl men jag tror att dom flesta vill äta god mat och som alla vet är fett en smakbärare. Jag undrar också lite vad Vegetariska Föreningen är för ena lirare. Orden tokig sekt känns ju inte allt för långt borta. Läs med fördel deras synpunkter om att alkoholism beror på köttätande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar