tisdag 1 juni 2010

Ship to Gaza


Det var ju naturligtvis väldigt naivt av mig men jag trodde aldrig att Israel skulle mörda människor i Freedom Flotilla. Med tanke på de 1200 som mördades under Gazakriget 2008-2009 borde jag ju ha vetat bättre men jag trodde liksom att konvojen skulle vara fredad. Eftersom jag är europé och oss kan man ju inte slå ihjäl lika lättvindigt. Men tji, Israel utökade rask sitt territorium till att gälla även på internationellt farvatten och bordade Turkiets skepp. Uppgifterna om hur många som dödats varierar. Jag har hört allt mellan 10 och 19.

Jag antar att det här sätter P för att mänskliga sköldar någonsin skulle fungera mer i Palestina.

Israel upprepar vid varje aggression att det dom gör är fullständigt normalt, något varje land skulle gjort. Fast Israel är inte vilket land som helst. Israel är en appartheidregim. Byggd på våld och förtryck som skiter fullständigt i både mänskliga rättigheter och internationella lagar. Dom gör så med USAs goda minne för USA behöver en klo in i Mellanöstern. Det handlar om makt, olja och pengar och Palestinierna betalar med sitt blod.

I Gaza lever befolkningen avskuren från omvärlden. Området är sönderbombat och belägrat. Hjälpkonvojen skulle dels komma med byggnadsmaterial men kanske framför allt visa Gazaborna att hela världen har inte glömt dom. Alla tycker inte att det är acceptabelt att hålla ett folk gisslan för att Hamas är terroriststämplat.

I dagsläget sitter 480 hjälparbetare i Isreliskt fängelse i väntan på utredning. Gripna på internationellt vatten. Den som vill kan tydligen deporteras direkt vilket 48 har valt. Ingen vet ännu namnet på de dödade eller hur många de var.

Jag vet inte om positiv är rätt ord men ska jag säga en positiv sak som kommit ur den här tragedin så är situationen i Gaza åtminstone tydliggjord och ingen har missat vad Israel anser om den som har mage att ställa sig på Palestiniernas sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar